Proč raději vařené, než raw?

24. dubna 2016 v 19:15 | La Eva

ŽIVOT OČIMA LA EVA - DÍL 15.

Asi většinu překvapí tento článek, popř. se mnou nebudou souhlasit, ale čím víc jsem všemožné zkoušela, vařila, nevařila, pojídala, čím dál tím víc se vracím zpět k lehce vařené zelenině, kompotům, pochutnávám si na domácím džemu, raději si oloupu pomeranč a sním hrst jahod, než abych je hodila do mixéru a udělala si fresh.

Netvrdím a ani tradiční čínská medicína (TČM), že by obecně nikdo nikdy neměl jíst chlazené, studené, syrové (raw), nápoje s ledem či smootie. Závisí celkově na konstituci jedince, celkovém stavu, jeho vnitřní energii (čchi) a životním postoji, věku, ale i pohlaví. Ale poslední dobou skoro 95% mých klientů, známých, kamarádů a mě samotné, čerstvá, syrová strava, kterou jsme praktikovali několik měsíců až let, spíše uškodila, než pomohla.
Já sama jsem zastáncem, aby si každý jedinec z času na čas udělal lehký půst, očistu, detox a bez čerstvých šťáv, ovoce, zeleniny to "nejde". Ale maximálně po dobu několik dnů, max. 3 týdnů, ne měsíců či let! Kvůli oslabené slezině a žaludku (trpí obzvláště ženy po 30.-cítce) si nemohu (nemůžeme) dovolit pojídat syrovou a studenou stravu. Neocení to ani naše pleť! Mrkající
Ono si tělo řekne samo, když mu nasloucháte. A nepleťte si pojem naslouchat s pojmem pozorovat se! I během období viróz, nachlazení, chřipek mám své dny, kdy piju jen ředěné citrusové šťávy, bylinné čaje a na nic jiné nemám chuť (mé tělo si to žádá a já mu to dám).

A proč se tedy doporučuje lehce vařené, než syrové (raw) ?

Nejdříve Vás vyvedu z omylu, že vařením se ničí vitamíny.
Jsou nové studie a dle TČM dávám takovýto příklad:
syrová mrkvev má 100 jednotek vitamínů a živin a mrkev vařená stejné velikosti a váhy má "pouze" 80 jednotek vitamínů a živin. Na první pohled se zdá, že syrová mrkev je zdravější, protože má více jednotek. Ale je to omyl! Nikdo, ani vysoce aktivní, silně zdravý jedinec, bez jakýkoliv zdravotních obtíží nedokáže vstřebat 100% živin v dané potravině. Většina vitamínů a živin v syrové stravě je vázána v obtížně stravitelných celulózových obalech a jejich rozklad naše tělo nedokáže uskutečnit, nemůže ani vitamíny a živiny naše tělo ze syrové stravy absorbovat. Většina se vyloučí stolicí. Zdravé tělo dokáže absorbovat max. 50% živin z dané syrové stravy, když je oslabeno trávení, slezina a žaludek, někdy tělo nedokáže absorbovat ani procent 20 !!!
Oproti krátce vařené mrkvi, tělo dokáže absorbovat 65% a více dostupných živin z ní, protože proces trávení "začal" už vařením.
Všeobecně: naše tělo, aby dobře trávilo, si musí vytvořit v žaludku teplotu 38 stupňů (tělesná teplota je cca 36,5 stupně), čím víc si tělo musí potravu "ohřívat", aby nastal proces trávení, tím víc se narušuje absorbování živin.

Proto jsou tak zdravé a výživné polévky, vývary a dušené, kompotované ovoce či dušená zelenina. Těmito jídly krmíme i malé děti a rekonvalescenty, aby mohlo tělo snáze absorbovat živiny a nezatěžovat ho procesem trávení.
Čím více se strava blíží teplotě 38 stupňů, tím snáze je pro tělo stravitelná, tím lépe můžeme absorbovat živiny a vitamíny, slezina a žaludek vynaloží méně energie, kterou potřebuje k důležitějším "funkcím", obzvláště, když je naše tělo oslabené či nemocné.

Když je naše trávení narušené dlouhodobě, projeví se to nejen na našem zdraví, ale později i na naší pleti (viz minulý článek o nemocech a obličeji).


PRAVIDLA K DOSAŽENÍ A UDRŽENÍ ZDRAVÍ:
  1. vhodná strava (lehce a krátce povařená nebo orestovaná, ne rozvařená na kaši)
  2. pravidelné cvičení
  3. dostatečný odpočinek a relaxace
  4. pozitivní přístup

Můj tip:
  • k snídani teplé obilninové kaše se strouhaným jablíčkem či hruškou, rozinkami, chia semínky, skořící, brusinkami, nepraženými kakaovými boby, konopným semínkem a oříšky
  • k obědu restovaná zeleninka s jasmínovou rýží (cuketa, brokolice, mrkev, brambor, fazolové lusky), kurkuma, bobkový list, římský kmín, koření kari
  • večeře: luštěninové polévky (červená čočka, zelený hrách, fazole), mrkev, celer, pohanka a koření, dýňová krémová polévka, brokolicový či hráškový krém...
  • svačinky: přesnídávka z jablek a hrušek bez přidaného cukru, hummus a celozrnný chléb



Osvědčeno životem Usmívající se
a čerpáno z knih TAO zdravého stravování, Dietní moudrost podle TČM (Bob Flaws)
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Blank Blank | 26. dubna 2016 v 8:37 | Reagovat

Evi, zcela s tebou souhlasím. Je sice pravda, že chroustat syrovou mrkev je rychlejší na přípravu, ale to podušení také nezabere až tak moc času. A u toho se člověk věnuje sám sobě a to se jistě také počítá....

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama