Duben 2016

Proč raději vařené, než raw?

24. dubna 2016 v 19:15 | La Eva

ŽIVOT OČIMA LA EVA - DÍL 15.

Asi většinu překvapí tento článek, popř. se mnou nebudou souhlasit, ale čím víc jsem všemožné zkoušela, vařila, nevařila, pojídala, čím dál tím víc se vracím zpět k lehce vařené zelenině, kompotům, pochutnávám si na domácím džemu, raději si oloupu pomeranč a sním hrst jahod, než abych je hodila do mixéru a udělala si fresh.

Netvrdím a ani tradiční čínská medicína (TČM), že by obecně nikdo nikdy neměl jíst chlazené, studené, syrové (raw), nápoje s ledem či smootie. Závisí celkově na konstituci jedince, celkovém stavu, jeho vnitřní energii (čchi) a životním postoji, věku, ale i pohlaví. Ale poslední dobou skoro 95% mých klientů, známých, kamarádů a mě samotné, čerstvá, syrová strava, kterou jsme praktikovali několik měsíců až let, spíše uškodila, než pomohla.
Já sama jsem zastáncem, aby si každý jedinec z času na čas udělal lehký půst, očistu, detox a bez čerstvých šťáv, ovoce, zeleniny to "nejde". Ale maximálně po dobu několik dnů, max. 3 týdnů, ne měsíců či let! Kvůli oslabené slezině a žaludku (trpí obzvláště ženy po 30.-cítce) si nemohu (nemůžeme) dovolit pojídat syrovou a studenou stravu. Neocení to ani naše pleť! Mrkající
Ono si tělo řekne samo, když mu nasloucháte. A nepleťte si pojem naslouchat s pojmem pozorovat se! I během období viróz, nachlazení, chřipek mám své dny, kdy piju jen ředěné citrusové šťávy, bylinné čaje a na nic jiné nemám chuť (mé tělo si to žádá a já mu to dám).

A proč se tedy doporučuje lehce vařené, než syrové (raw) ?

Nejdříve Vás vyvedu z omylu, že vařením se ničí vitamíny.
Jsou nové studie a dle TČM dávám takovýto příklad:
syrová mrkvev má 100 jednotek vitamínů a živin a mrkev vařená stejné velikosti a váhy má "pouze" 80 jednotek vitamínů a živin. Na první pohled se zdá, že syrová mrkev je zdravější, protože má více jednotek. Ale je to omyl! Nikdo, ani vysoce aktivní, silně zdravý jedinec, bez jakýkoliv zdravotních obtíží nedokáže vstřebat 100% živin v dané potravině. Většina vitamínů a živin v syrové stravě je vázána v obtížně stravitelných celulózových obalech a jejich rozklad naše tělo nedokáže uskutečnit, nemůže ani vitamíny a živiny naše tělo ze syrové stravy absorbovat. Většina se vyloučí stolicí. Zdravé tělo dokáže absorbovat max. 50% živin z dané syrové stravy, když je oslabeno trávení, slezina a žaludek, někdy tělo nedokáže absorbovat ani procent 20 !!!
Oproti krátce vařené mrkvi, tělo dokáže absorbovat 65% a více dostupných živin z ní, protože proces trávení "začal" už vařením.
Všeobecně: naše tělo, aby dobře trávilo, si musí vytvořit v žaludku teplotu 38 stupňů (tělesná teplota je cca 36,5 stupně), čím víc si tělo musí potravu "ohřívat", aby nastal proces trávení, tím víc se narušuje absorbování živin.

Proto jsou tak zdravé a výživné polévky, vývary a dušené, kompotované ovoce či dušená zelenina. Těmito jídly krmíme i malé děti a rekonvalescenty, aby mohlo tělo snáze absorbovat živiny a nezatěžovat ho procesem trávení.
Čím více se strava blíží teplotě 38 stupňů, tím snáze je pro tělo stravitelná, tím lépe můžeme absorbovat živiny a vitamíny, slezina a žaludek vynaloží méně energie, kterou potřebuje k důležitějším "funkcím", obzvláště, když je naše tělo oslabené či nemocné.

Když je naše trávení narušené dlouhodobě, projeví se to nejen na našem zdraví, ale později i na naší pleti (viz minulý článek o nemocech a obličeji).


PRAVIDLA K DOSAŽENÍ A UDRŽENÍ ZDRAVÍ:
  1. vhodná strava (lehce a krátce povařená nebo orestovaná, ne rozvařená na kaši)
  2. pravidelné cvičení
  3. dostatečný odpočinek a relaxace
  4. pozitivní přístup

Můj tip:
  • k snídani teplé obilninové kaše se strouhaným jablíčkem či hruškou, rozinkami, chia semínky, skořící, brusinkami, nepraženými kakaovými boby, konopným semínkem a oříšky
  • k obědu restovaná zeleninka s jasmínovou rýží (cuketa, brokolice, mrkev, brambor, fazolové lusky), kurkuma, bobkový list, římský kmín, koření kari
  • večeře: luštěninové polévky (červená čočka, zelený hrách, fazole), mrkev, celer, pohanka a koření, dýňová krémová polévka, brokolicový či hráškový krém...
  • svačinky: přesnídávka z jablek a hrušek bez přidaného cukru, hummus a celozrnný chléb



Osvědčeno životem Usmívající se
a čerpáno z knih TAO zdravého stravování, Dietní moudrost podle TČM (Bob Flaws)

Obličej a nemoci

17. dubna 2016 v 19:21 | La Eva

Jakýkoliv projev na pleti souvisí se stavem našich orgánů, včetně jejich nemocí či oslabením.
Existuje mapek více, tato je používaná v oblasti tradiční čínské medicíny (TČM), kterou "praktikuji" a upřednostňuji ve svém oboru kosmetičky a kosmetoložky i ve svém osobním životě.
Z pohledu na výskyt projevů ekzémů, dermatitídy, Rosacey, kuperózy, vřídků, alergií, pupínků, akné a poruch pleti lze také stanovit příčinu těchto obtíží a zaměřit se na jejich léčbu.

LEDVINY
  • dle TČM jsou kořenem a pramenem života
  • dle TČM jsou nejdůležitějším orgánem našeho těla, mají vliv na naši délku života a vnitřní energii, řídí kosti a kostní dřeň, mají vliv na naše zuby, vlasy, sluch
  • citem je STRACH, příliš strachu oslabuje naše ledviny
  • jsou úzce spajty s močovým měchýřem
  • potraviny na posílení funkce ledvin: fazole, ořechy, hrušky, zelený čaj
MOČOVÝ MĚCHÝŘ
  • onemocnění způsobují bakterie, postihuje především ženy, protože mají kratší močovou trubici, než muži a postihuje osoby se slabším imunitním systémem
  • vhodné jsou potraviny, které rozpouští ledvinové a močové kameny: brusinky, citronová tráva, vlásečnice z kukuřice, divoká mrkev, kontryhel, hortenzie, medvědí česnek, zelený čaj, navýšení tekutin na 2,5 - 3litry denně s vyšším obsahem hořčíku a vápníku a s nízkým obsahem soli
  • omezit slané, sladké, alkohol, kávu a černý čaj

GYNEKOLOGICKÁ OBLAST
  • dle TČM se veškeré pochody psychologické i fyzické u ženy začnou vyskytovat od začátku menstruace v dětství a pubertě až do přechodu. Správný průběh mensturace (pravidelný cyklus 28 dní), nebolestivá, trvající 5 dnů bez špinění či výtoků a bez PMS znamená zdraví každé ženy. Ovlivňují ji 3 dráhy: dráha jater, ledvin a sleziny
  • vhodné potraviny: hovězí a jehněčí maso, vývary, celer, kmín, houby, máta, soja, okurka, vodní meloun, fazole mungo, žloutek, pomerančová kůra, mořské řasy, rýže, obiloviny, vlašské řasy, med, šunka, hroznové víno

ŽLUČNÍK
  • je spojen s játry
  • řídí uschování a vylučování žluče
  • řídí ROZHODNOST a ODVAHU čelit obtížím

JÁTRA
  • mají za úkol zkontrolovat vše, co sníme, zadržet vše, co je pro nás výživné a odmítnout to, co je špatné, detoxikovat a odstranit veškeré toxiny z potravin, léků, alkoholu atd.
  • plní přes 500 tělesných funkcí, filtrují krev, tvoří žluč, mají vliv na emoce, metabolismus cukrů a tuků a hormonů
  • podpoření fuknkce jater: nejlépe na jaře, vše co je zelené (mladý ječmen, kopřiva, pampeliška, řeřicha, rukola...), mladé výhonky, grep, veškeré potraviny, které jsou hořké
  • při oslabení způsobují únavu, spavost, vyčerpání, svědivost kůže po celém těle, suchost

SLINIVKA ( PANKREAS)

  • řídí schopnost trávení potravy, štěpí cukry, tuky a bílkoviny, produkuje inzulín
  • špatný životní styl, strava, nedostatek pohybu a stres mohou způsobit cukrovku
  • vyhýbejte se alkoholu, tučným, mastným, smaženým, přepáleným jídlům

TENKÉ STŘEVO

  • vstřebává vodu, ionty a živiny
  • dokončuje se zde proces rozkladu potravy, uvolňují se živiny, které se vstřebávají do krve
  • vliv na trávení mají emoce a styl, jak žijeme, tj. harmonicky = BÝT ŠŤASTNÍ, mít radost ze života, nepitvat příliš naše problémy a životní situace

TLUSTÉ STŘEVO

  • dle TČM odděluje čisté od kalného (to dobré odvádí do krve, to špatné odejde ven)
  • kromě vyměšování má veliký vliv na náš imunitní systém
  • trávicí procesy trvají 24-48 hodin, podle toho, co sníme. Špatný vliv mají léky, antibiotika, stres, dlouhodobé fyzické a psychické zatížení
  • vhodné potraviny: ovoce, zelenina, obiloviny, klíčky, brokolice, řeřicha, třešně, jablka, hrušky, jasmínový a zelený čaj, červené a žluté ovoce a zelenina, vitamín E, hořčík ze semen a ořechů, vysokoprocentní kakao (čokoláda), citrusy (ne pomeranč), květák, mák

ŽALUDEK

  • řídí rozklad potravy
  • při jeho oslabení a obtížích nejsou vhodné potraviny jako: syrová a studená strava, ostré a kořeněné, alkohol, káva, mléčné výrobky hlavně z kravského mléka a kravské mléko, bílé pečivo, sladkosti
  • vhodné potraviny: zelený čaj, obilninová káva, hořké pivo (Plzeň), žervé či mléko z kozí či ovčí, brynza, kmín, jablka, hrušky, borůvky, třešně, pampeliška, řeřicha, rukola, olivy, celer, šalvěj, zelí, brokolice, lilek, ředkvičky, čekanka, růžičková kapusta, slávky, vodní meloun, rakytník, rozmarýn, zázvor, květák, brambory, lékořice a teplo

PLÍCE

  • dle TČM řídí pohyb vody v těle a souvisí s ledvinami
  • řídí dýchání: vdechujete čistou a vydechujete kalnou čchi
  • řídí také pokožku a velmi úzce s ní souvisí, protože tělo dýchá i přes kůži
  • pomáhá srdci řídit krevní oběh a doplňuje krev
  • souvisí s našemi emocemi, tj. ZÁRMUTEK, žal, které vedou k vyčerpání a oslabení plic
  • oslabené plíce mají především astmatici, kuřáci, alergici, osoby s častými projevy záněty průdušek, kašlem či záněty dutin


SRDCE

  • tvoří dle TČM párový orgán s tenkým střevem
  • dle TČM je vládcem všech orgánů a souvisí s duševní funkcí, transformuje čchi a krev a je základem života. Má tvar nerozkvetlého lotosového květu Usmívající se
  • udržuje v pohybu krev, okysličuje krev, cévy a ducha = životní energii, emoce = RADOST
  • důležitý je pohyb, alespoň 5x týdně 60 minut rychlá chůze, omezení sladého a kořeněného, nekouřit


NIKDY NENÍ POZDĚ A JARO JE NEJVHODNĚJŠÍM OBDOBÍM K NOVÝM ZAČÁTKŮM, ZAČÍNÁ VŠE NOVÉ, TĚLO PŘIJÍMÁ PO ZIMĚ ENERGII PLNÝMI DOUŠKY, REGENERUJE A "ROSTE" Mrkající